Aquesta setmana es celebra el Dia Mundial del Cor, una data dedicada a recordar-nos la importància de cuidar d'aquest òrgan vital, i com el nostre són les emocions i els contes, he volgut aprofitar aquesta celebració per a parlar de la dimensió emocional del cor.Us deixe alguns contes que tenen com a protagonistes el cor i dues dinàmiques súper fanfarrones per a fer en classe, des de l'òptica de l'acompanyament emocional en la infància.
Esperem que us agraden molt!
- "Así es mi corazón" de Jo Witeck.
És un bell àlbum il·lustrat que es presenta com un homenatge a les emocions i els sentiments dels xiquets i xiquetes, perquè els reconeguen en totes les seues formes i tots els seus colors: alegria, tristesa, calma, enuig, por…
Aquest conte és un recurs genial perquè els i les xiquetes desenvolupen el seu llenguatge emocional, entenguen què són les emocions i reconeguen les diferents emocions que un ésser humà pot arribar a sentir en el seu dia a dia.
Video conte - "Así es mi corazón"
Després de la lectura del conte “Així és el meu cor”, farem el nostre propi cor.
Crearem un racó a l'aula, en el qual hi haurà diferents cors, amb els colors de les emocions del conte i de diferents grandàries. Cada xiquet i xiqueta tindrà una corda per a poder ficar els cors, realitzats amb paper de colors i que tindran un forat. Els colors dels cors simbolitzaran una emoció (cada xiquet i xiqueta associarà un color a les diferents emocions, segons ells/as el senten)
Els alumnes hauran d'anar agafant cors, de diferents grandàries, segons la intensitat amb la qual senten aqueixa emoció, en aqueix moment. Si tinc poca por, agafaré un cor del color de la por, xicotet i així fins a crear un cor ple de colors, format per diversos cors.


- "Nacido del corazón " de Berta Serrano.
Hi ha xiquets que naixen en el cor de la seua mare. Són aquells desitjats i esperats durant tant temps, als quals -moltes vegades- cal anar a buscar creuant núvols i senderes, com van fer Rosa i Carlos en aquest conte. Xiquets que, en realitat, hauran d'adoptar als pares que els adopten.
Són fills que es fan amb amor, entusiasme i paciència, tal com va prescriure sàviament el metge d'aquest llibre. Les il·lustracions són molt originals i divertides, de colors brillants, i acompanyen a aquesta mare -i a aquest pare-durant tot el seu embaràs del cor.
Una història per a explicar-li justament la seua història al xiquet adoptat. I, per descomptat, perquè tots els xiquets, nascuts com hagen nascut, aprenguen a créixer en la diversitat, comprenent que hi ha diferents orígens i diferents classes de famílies. És un llibre per a desdramatitzar l'adopció i subratllar que l'única cosa que importa és concebre amb el cor i donar a llum amb amor.
Ressenya conte "Nacido del corazón"
- "El tamaño del corazón" de Emma S. Varela y Misspink.
Ratona Ratoncita ix de passeig per a buscar algú a qui estimar. Es troba amb Gat Gatoso i li ofereix el seu cor, però aquest el rebutja perquè és massa xicotet comparat amb el seu. Al seu torn Gat busca compartir el sentiment de l'amor amb algú, però obtindrà la mateixa resposta que va donar ell a Ratona?. I així, un darrere l'altre els personatges que apareixen en el conte seran rebutjats, fins que descobriran la veritat més important de totes: no compta la grandària del cor, el que és important és estar disposats a estimar. La grandària del cor és un àlbum que fa viatjar a través de l'alegria, l'entusiasme, la decepció, la tristesa, l'esperança fins a arribar finalment fins a la felicitat.
D'aqueixos àlbums que no són manuals sobre emocions sinó que conta una història repleta d'elles i que a més fa reflexionar sobre la diversitat, l'acceptació, la importància de l'amor i de l'amistat.
Aquest llibre és estupend ja des dels dos anys gràcies a un text rimat i a un ritme narratiu acumulatiu, que ajuda a l@s més xiquets a seguir la història i a memoritzar-la amb més facilitat.
La considere una història que alhora que constitueix un plaer de lectura, transmet missatges molt importants, que fonguen la manera d'entendre la vida i les relacions ja des de la primera infància.
- Dinàmica "Cors per a tots"
Una altra dinàmica que podem fer en classe per a celebrar les emocions, consisteix a aprendre a valorar als altres, perdent la por d'expressar els nostres sentiments cap a altres persones i, alhora, permetent que es fomente l'autoestima de qui rep aqueixa valoració positiva.
Aquesta activitat pot realitzar-se cada dia amb un/a xiquet/a diferent perquè tots puguen ser protagonistes.En primer lloc, ix un/a voluntari/a. S'asseu en una cadira davant de la resta de companyes i companys. Cadascun/a tindrà un cor de cartolina i qui vulga podrà escriure alguna cosa de la persona que està asseguda en la cadira. Pot ser alguna cosa del seu interior, una cosa física… l'important és que siga positiu.
l'Iran acostant-se individualment amb el seu cor i li diran al/la que està assegut/a en la cadira el que ha escrit, mirant-li als ulls. Després, pegaran amb zel el cor en la part del cos que vulguen.
Al final qui està assegut, estarà plena/o de cors i podrà emportar-se totes les paraules boniques a la seua casa en forma de cor. Se li preguntarà com se sent amb els cors i com s'han sentit els/as altre en posar-li'ls.
Feliç dia del cor a tots i a totes!
Esperem que us aporte el que us hem comptat i que, si ho dueu a terme a classe, ens ho expliqueu per ací
(en comentaris)
Comentaris
Publica un comentari a l'entrada